Annons:
Etikettallmänt
Läst 770 ggr
Niklas
2021-01-12, 11:33

Årets matbluffar - vilken är värst? Rösta här!

Föreningen Äkta vara utser med hjälp av svenska folket varje år de största marknadsföringsbluffarna bland matvaror. En av tidigare års vinnare var Eriks bearnaise tryffel med 0,005 % tryffel. Eftersom jag är lite otålig vill jag veta redan nu vilken som är årets matbluff. 🙂 Till det behöver jag din hjälp. Gör så här:

1. Besök Äkta varas sajt via länken nedan och läs om de fem bluffkandidaterna.

2. Rösta på din favorit till årets matbluff nedan.

3. Sprid länken hit till alla du känner.

Tack!

» Rösta på Årets matbluff 2020 - Äkta vara Sverige

Vänliga hälsningar, Niklas
Smart hem iFokus hjälper vi dig med det. 🎈

Här är de fem finalisterna till Årets matbluff 2020, Äkta varas antipris för årets mest vilseledande livsmedelsprodukt. Vilken...
  • Redigerat 2021-01-12, 11:35 av Niklas
Annons:
Taggeman
2021-01-12, 14:47

Det blev smördegs alternativet men honingen va en kandidat me!

Kunde skriva när jag använde vänster lista att trycka på.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

• Redigerat 2021-01-12, 14:49 av Taggeman
LottaV
2021-01-12, 15:32

Max Sourcream & pepper dressing

Med komentaren: Om de hade varit ärliga så skulle fler kunna köpa den och de skulle känna mer på den.

Det var en kort sammanfattning av min kommentar i röstningen.

Ett gott skratt förlänger livet

Vixxen
2021-01-12, 16:12

Smördegen här!

Carmarino
2021-01-12, 16:29

Valde mellan smördegen och honungen och det blev honungen. Anledningen var att smördeg är ett så inarbetat namn. Det finns ju ingen "margarindeg" eller "oljedeg", så ingen hade vetat vad det var om de skrivit det. Förr i tiden använde man nog alltid margarin när man bakade hemma, men det kallades smördeg ändå.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Niklas
2021-01-12, 20:43

Jag valde smördegen, men det var inte helt enkelt. Det fanns flera värdiga kandidater.

Att kalla en sås ”…sourcream and…” utan att ha vare sig gräddfil eller något motsvarande i tycker jag också är rejält bedrägligt. Samma sak gäller cidern. Honungen kan jag nästan acceptera eftersom den åtminstone innehåller vad den ska även om den inte kommer därifrån man tror. Fult gjort men inte på samma nivå. Estrella nötmix är också dålig marknadsföring, fast det handlar om snacks som man knappast kan tro är nyttiga oavsett om det är honung eller betsocker i.

Ju större företag som luras, desto värre tycker jag det är. Av den anledningen kanske jag borde ha valt Max eller Herrljunga.

Pyttelite
2021-01-12, 23:21

Valde cidern för den har jag faktiskt köpt - visserligen på x-reapris och mycket nedsatt sådant men trodde att den var bättre än så.

Har inte smakat än …

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Annons:
Ulla
2021-01-13, 11:31

Jag valde dressingen från Max.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Moon AppleGrey
2021-01-13, 15:42

Tyckte att det var svårt att välja bland dem, men valde cidern just för att jag brukar köpa kallpressad juice och då såg lite annorlunda på det där.

Tycker inte att det är något konstigt med smördegen.
Av samma anledning som redan har nämnts i tråden.

'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland

Värd för Musik & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, & Vikingar

/ Billy

Niklas
2021-01-13, 16:40

Är det här okej?

Bild ursprungligen från Wikipedia:

» File:Svenskt Smör Normalsaltat 80-25 500g.jpg - Wikimedia Commons

• Redigerat 2021-01-13, 16:41 av Niklas
Carmarino
2021-01-13, 16:42

#9: Det beror väl på vad du ska ha det till. 😉

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Niklas
2021-01-13, 16:45

Här är en förtydligad bild.

#10: Visst är det så. 😀

Pyttelite
2021-01-13, 16:45

#9: Så här sa man för ett tiotal år sedan så nytt är det inte. 🤓

https://www.gp.se/livsstil/konsument/smördeg-utan-smör-1.1077880

Michaela-N
2021-01-13, 16:58

Jag valde dressingen. Smördeg förknippar jag med en tunn frasig deg, inte med själva smöret den "ska" innehålla. Så jag känner mig inte lika lurad om smördegen inte innehåller något smör, som jag hade känt mig om man köpt en smördeg som visar sig vara en bulldeg, som ju också är en deg med smör i.

Nötterna innehåller ju honung så även om det är fult att antyda att det innehåller mer honung än vad det gör så känns det inte lika mycket bluff att antyda att dressingen innehåller gräddfil vilket den inte gör.

Annons:
Taggeman
2021-01-13, 17:10

#11: Den röda texten med palmolja finns inte på Arlas hemsida på smörpaketet så det verkar va fejk bild som du visar upp.

https://resources.mynewsdesk.com/image/upload/t_next_gen_article_large_767/p2qj5tldj6segsesmqce.jpg

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Pyttelite
2021-01-13, 17:12

#14: Eller årets värsta matbluff! 🙄

Carmarino
2021-01-13, 17:55

#11: Fast det stämmer ju inte.

(Inte helt lätt att fotografera eftersom omslaget är så blankt.)

Carmarino
2021-01-13, 17:57

#14: Det är helt klart en fejkbild. Texten finns inte med i originalbilden i länken i #9.

Niklas
2021-01-13, 18:59

#12: Solklart verkar det. 🙂

Niklas
2021-01-13, 19:02

#17: Japp, det är jag som har gjort den för att få fram mitt budskap. Uppenbarligen var jag för otydlig. 🙂 Jag menade att om smördeg inte behöver innehålla exempelvis smör är det väl rimligt att samma sak gäller smör.

Moon AppleGrey
2021-01-13, 19:33

#19: tycker inte att det är samma sak.

'We're All Mad Here'

/ Billy

Annons:
Carmarino
2021-01-14, 04:33

#19: Vad jag vet innehåller inte prinskorv några prinsar. 😉

Moon AppleGrey
2021-01-14, 06:31

#21: inga smörade gäss i smörgås heller, för den delen.

'We're All Mad Here'

/ Billy

• Redigerat 2021-01-14, 06:31 av Moon AppleGrey
Pyttelite
2021-01-14, 09:38

#21: Till skillnad från prinsesstårta!😃

• Redigerat 2021-01-14, 09:38 av Pyttelite
Niklas
2021-01-14, 09:56

#20: Men är det inte lite konstigt att ett ord som smör plötsligt inte behöver betyda smör? Det betyder ju att vi aldrig kan lita på namn och alltid måste läsa innehållsförteckningar, tvärt emot vad tanken med EU:s riktlinjer var till för. Varför ska det behöva vara frukt i cider i så fall, eller gräddfil i sourcream-sås? 🙂

Moon AppleGrey
2021-01-14, 12:15

#24: Tycker det har varit lite så hela tiden.

Exempel drickan passionsfrukt.
Rimligtvis så är det just passionsfrukt det borde innehålla, men ändå har de, bara för att, haft i citrus.
alla loka Crush sorter går heller inte för oss med allergi.
Varför ska det vara citron i päron, liksom? 😅

'We're All Mad Here'

/ Billy

Pyttelite
2021-01-14, 12:51

#24: Smördeg är just ett begrepp och Sverige har tidigare fått ett avsteg för gräddfilen - kanske en gräddfil! 🤭

Niklas
2021-01-14, 14:39

#25: Vill vi inte komma tillrätta med de problemen då? 🙂

#26: Ja, jag tycker i alla fall att det är konstigt. 🙂

Annons:
Moon AppleGrey
2021-01-14, 17:53

#27: skulle vara trevligt om man inte behövde lusläsa innehållsförteckningen, men tror inte att det kommer att göras något åt det.
Dels för extra kostnad, och för att "marknaden" inte sig.

'We're All Mad Here'

/ Billy

Moon AppleGrey
2021-01-14, 22:01

#28: inte bryr sig, skulle det stå, men autokorrekt tyckte tydligen att "bryr" var ett onödigt ord. 😁

'We're All Mad Here'

/ Billy

J
2021-01-20, 04:00

Man blir förbannad och känner sg lurwqd när man utäcker att en vara saknar just huvudingrediensen. När smördeg inte innehåller smör t ex maränger
inte är gjorda på ägg eller buljong inte är gorda ppå benavkok, så vill jag veta det och specielt när det man är övertygad om ingredensen genom NAMNET/RUBRIKEN. DE tär fFALSK marknadsföring och borde förbjudas. Man ska ite kunna uthge sig för att vara något det inte är och sjölkva huvungrediensen saknas. det . ManTROR ju inte ata man ska behöva läsa det finstilta för när det gäller något sådant oh därför gör man det inte OCH DET ÄR MEDVETET! Borde vara LAG på att det i så fall måsts stå "SMÖRDEG "utan smör eller MARÄNGER "utan ägg TYDLIGT - på framsidan för att upplysa ff a allergirker. Köper man t ex korv utan kött i eller läsk utan socker så står det ju på framsidan av förpacknngen. DET BORDE VARA EN SJÄLVLARHET!!

Carmarino
2021-01-20, 13:08

Det blev smördegen som vann. Honungen kom tvåa. 😊

https://www.aktavara.org/nyheter/36245/har-ar-arets-matbluff-2020

Årets matbluff är Pop! Bakery Smördeg. Namnet till trots innehåller den inget smör, vilket många av de som röstade tyckte...
  • Redigerat 2021-01-20, 13:10 av Carmarino
Niklas
2021-01-20, 13:37

#31: Ha, vad bra vi är som kollektiv! 🙂

Carmarino
2021-01-20, 14:53

#32: Ja visst är vi. 😊

Upp till toppen
Annons: