Annons:
Läst 662 ggr
Staffan
2021-01-09 16:52

Om du bor i närheten av Norrtälje...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag på morgonen när jag vaknade på mitt landställe hade jag sällskap av en fin sommarfjäril. Först förstod jag inte var den kommit ifrån men efter en stund drog jag slutsatsen att den funnits i julgranen jag har inne sedan Lucia. Min gissning är att värmen inne fick fjärilen att tro att det nu är vår… :-/

Det var alltså mitt fel.

Visste inte vad jag skulle göra med fjärilen. Man kan ju inte släppa ut den i kalla vintern - där skulle den inte klara sig länge.

Jag har inga blommor inne utan bara gröna växter men tydligen kan man ge fjärilar söta saker att äta, som till exempel gammal frukt. Tyvärr brukar jag inte lämna värmen på i huset när jag åker därifrån så det hade bara tillfälligt löst problemet.

Kom fram till att det bästa jag kunde vara var att skjutsa kompisen in till Blomsterlandet i Norrtälje och släppa av den inomhus bland alla blommorna där. För mig vägde det tyngre att hjälpa fjärilen än att släppa ut lite växthusgaser.

Smugglade in fjärilen på Blomsterlandet och släppte av den på en av alla fina blommor dom hade i den stora butiken. Köpte sen lite blommor och erkände mitt brott till tjejen i kassan som sa att den skulle få det bra hos dom… :)

Nu hoppas jag bara att om någon fler gjort samma misstag som jag sen också kommit på att lämna den där, så att dom har chansen att hitta varandra. Nu vet ni i alla fall att det finns en fjäril där - i bästa fall fram till i vår när utomhusmarknaden öppnar och den kan få flyga ut i den stora världen.

// Staffan

Annons:
Maria
2021-01-09 16:57
#1

Men vilken söt historia.
Stor heder till dig Staffan❤
Det värmer i hjärtat att läsa så jag förstår att du kommer bära med dig detta länge.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Condor
2021-01-09 16:58
#2

#0:

Det var snällt! ☺

DesK
2021-01-09 17:00
#3

Så fint! 😍💚

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Mitchika
2021-01-09 17:02
#4

Men åh, vad fint gjort av dig och vilken otroligt vacker fjäril. 😍

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Herveaux
2021-01-09 17:10
#5

#0: Så fint gjort av dig att ge fjärilen en så härlig övervintring! 😍


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Staffan
2021-01-09 17:18
#6

Kände ju att det var mitt fel att den vaknat alldeles för tidigt så jag ville bara hjälpa den så gott jag kunde, hade känts fel att bara lämna den att dö här ensam mitt i vintern… :-/

  • Redigerat 2021-01-09 17:40 av Staffan
Annons:
Vixxen
2021-01-09 20:14
#7

Härligt Staffan!

fridelfina
2021-01-09 21:51
#8

#0: för två år sen hade vi en nyckelpiga som övervintrade hos oss!

 
 

Tarotstollan
2021-01-09 21:52
#9

Jättefint gjort! 💖

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

majlar
2021-01-09 22:23
#10

#0sån gullig historia. det blir man glad av.

Sabah
2021-01-10 07:33
#11

Håller med övriga, verkligen en fin historia! ❤️


💖🧡💛💚💙💜

JRSN
2021-01-10 11:46
#12

#0: En julfjäril, så fint! Och nu har du rubbat floran i blomsterlandet med en katastrof som följd. Nej, jag skämtar elakt, det var ädelt gjort! 😄

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

[Månglädje]
2021-01-10 16:01
#13

Alla tiders fint gjort av dig Staffan 🦋 👍🏼

Annons:
Taggeman
2021-01-10 16:07
#14

Fin fjäril påfågelsöga som övervintrar som fjäril i svala kall utrymmen som kallgarage, kallvindar, stenrös, klippskrevor, trädsprickor m.m. utomhus.

Så dom övervintrande fjärilarna kan man släppa ut i kallutrymmen så att dom kan sova vidare till vårens värme.
Men nu hamna den i blomrike så fjärilen får nog det fint där med.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Susanne Sundström
2021-01-11 08:07
#15

Nämen ÅH! Gulliga dig som är så omtänksam! Vilken bra och smart idé du kom på dessutom. Jag kunde inte alls komma på någon smart lösning för lilla fjärilen när jag läste de första raderna i ditt inlägg. Det löste du fint! :)

//Susanne Sundström

Bianca Songcastle
2021-01-14 19:12
#16

❤️

✨Ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid.✨

MonicaLagerquist
2021-01-17 11:03
#17

🦋

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: