
Utvecklingen går framåt... :)
Tyska företaget Nanoflow Cell visade på motorshowen i Geneve i år upp sin nya bil Quant 48Volt. Det är den första bilen i världen att drivas av saltvatten.
Några data:
En tankning ger 1000 kilometers räckvidd
760 hästkrafter
0-100 på 2,4 sekunder
https://www.nanoflowcell.com/what-we-do/prototyping/quant-48volt
// Staffan
Spännande! Har läst en del flow-batterier, men aldrig hört talas om någon som satt det i en bil.
Känns som att kommande 10-20 åren kommer ha så mycket spännande ny teknik man knappt kunnat drömma om.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
Du nämnde att den drivs med saltvatten, så jag är nyfiken på vilke legering(tror det är rätt ord) eller material som använts för att motorn inte ska skadas av saltet som finns i vattnet. Har själv baskunskap av bilar, fyra hjul och en ratt typ XD
#2: Den är eldriven. Inget saltvatten passerar motorn. Så det är en form av batteri som använder saltvattnet.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
Här kan man se en förklaring om vad Flow Batteries är och hur dom skiljer sig mot lithium-batterier.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM

Häftigt!
Intressant!
#3: ah, tackar för förklaringen :)
Den har tydligen två tankar á 250 liter för att driva motorn.
Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

#8 En nackdel så klart, men tänk på miljöfördelarna och prestandan trots det…
Absolut, 500 liter var mindre än jag väntat mig med tanke på hur mycket andra batterier väger. Och bara grejen att den drivs av vatten. 😀
Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?
Det är väl iofs lite överdrivet att säga att den drivs av vatten. Den drivs av elektrolyt, så det behöver ju energi för att skapa den utifrån saltvatten. Lite som med vätgas alltså.
Bara så ingen tror att man kan åka ner till havet och tanka bilen liksom. haha.. :)
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
Personligen skulle jag inte vilja gå tillbaka till att "åka och tanka" jämfört med att ladda hemma. Fördelarna med hemma-laddning väger med råge upp nackdelen att det tar lite längre tid på långresor.
Men jag älskar verkligen att det kommer ny idéer, uppfinningar och försök att göra dom storskaliga. Sjukt spännande tider!
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
#11: Helt sant, fast även andra batteribilar drivs väl med elektrolys?
Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?
#13: Ja, fast den är ju då instängd i batteriet. Med denna bil ser det ju ut som att du tankar med ny elektrolys snarare än laddar den. Sammantaget blir det nog ett slutet system. Macken har tankar med laddad elektroyt, när du stoppar in pumpen så fyller du på med laddad elektrlyt och tömmer ut din urladdade som macken sedan laddar upp igen.
Förhoppningsvis kan ju detta ske med förnybarenergi på plats, snarare än att det krävs pipelines eller lastbilstransporter.
Jag tänker att det blir svårt för transporter att konkurrera ut vanliga batterier, men jag skulle ju mycket hellre ha detta i hemma förrådet för ett hembatteri än t ex vätgas.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM

#12
Personligen skulle jag inte vilja gå tillbaka till att "åka och tanka" jämfört med att ladda hemma.
Jaså, du börjar bli lat på gamla dar… ;)
#15: Alltid varit. Varför tror jag blev programmerare? Bästa sättet att kunna automatisera tråkiga saker. :)
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM

#16 Visst, men nu är det ju faktiskt miljön som står på spel här… ;)
#17: Precis. Det är därför jag laddar bilen med egen sol-el från mars till september.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM

#18 Ja, vill du inte förstå skämtet är det inte mkt jag kan göra åt det… :)
#14: Då hade jag missuppfattat. Trodde man laddade hemma men att det bara var för påfyllning man använde tankningen.
Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?
#20: Vi får väl se vem som missuppfattat det. :)
Tyckte bara deras bild såg ut som en pump med två slangar.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
Bästa teckenet på ett företag i desperat förfall är när de storsatsar på en produkt som ingen kan köpa.

#22 Undrar om man inte kunde säga det om Tesla i början också isf?
#22: Det gäller väl all utveckling. Innan man kommit så långt att den kan massproduceras går den inte att köpa.
Apple satsade flera års utveckling på iPhone innan den gick att köpa. Tycker du Apple är ett företag som är dött?
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
#23: Ja, och så sent som 2019 (tror jag det var) låg de riktigt illa till. Nu verkar de dock ha klarat sig igenom sina värsta perioder. Senaste året har värdet på Tesla ökat över 700 procent.
Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?