Annons:
Etikettallmänt
Läst 329 ggr
Staffan
11/29/20, 9:00 AM

Trevlig första advent!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Under julen firar vi att Gud blev människa. En natt för 2 000 år sedan föddes Jesus i ett stall i Betlehem. Bibeln berättar att det var Gud som föddes som människa, eftersom Gud ville komma närmare mänskligheten.


Bibeltexterna för första advent handlar om glädje och fest i Jerusalem.

Folket hade länge varit förtryckta av romarna, som hade makten, men nu hade de hört att det väntades en ny kung. Äntligen skulle den nya kungen komma!

De sjöng ”Hosianna”, som betyder ”rädda oss”, en hälsningsfras som ofta användes på Bibelns tid när man mötte kungen. I kyrkan sjunger vi fortfarande ”Hosianna”, för vi hälsar Jesus välkommen.

Folket hade säkert många föreställningar om hur flott den nya kungen skulle vara och hur festligt han skulle resa in i Jerusalem. Men den kung som visade sig vara Jesus red in i staden på en åsna och han talade om fred och frid.


Texterna ovan har jag lånat från svenskakyrkan.se. Om jag har förstått dom rätt är det helt i sin ordning att jag lånar och postar den här på iFokus.

Hoppas ni alla får en fin första advent!

// Staffan

  • Redigerat 11/29/20, 9:33 AM av Staffan
Annons:
[Hayabusa]
11/29/20, 9:04 AM
#1

Likaledes 🙂

DesK
11/29/20, 9:05 AM
#2

Jag önskar dig och alla andra en fin första advent. Svenska kyrkan är nog bara glada för att texten sprids, den är en bärande del av kyrkans födelsedag 😊

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
11/29/20, 9:10 AM
#3

Trevlig advent🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sabah
11/29/20, 9:10 AM
#4

En varm adventskram till dig och alla andra! 🤗❤️🌟


💖🧡💛💚💙💜

Lussan20
11/29/20, 9:27 AM
#5

Detsamma goda önskar jag er alla! Mvh/WL

Pyttelite
11/29/20, 9:55 AM
#6

Idag kom första snön - trevlig advent till er alla!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Honestyisdead
11/29/20, 10:48 AM
#7

Det samma :) här snöar det liiiite. Inget som lägger sig men jag är glad för det lilla!

[[eskils_]]
11/29/20, 12:20 PM
#8

Trevlig första advent till alla! Fred och frid som sagt. 😊

Grodan
11/29/20, 4:04 PM
#9

Jag har bara firat jul typ 3 gånger i mitt liv. Och det handlade inte alls om någon jäkla gud, utom om en anledning att ha trevligt tillsammans. Den enda riktiga härliga jul jag upplevt var 2015 med mina 3 chefer och 2 arbetskompisar på ett landsortshotell. Det var då polletten trillade ner och jag förstod varför folk firar jul. Bra att äntligen få veta det. Innan kändes det bara som fejk och skräp.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Draken
11/30/20, 12:59 PM
#10

Det samma ( lite så här i efterhand😉)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Skeppskatten Dina
11/30/20, 10:53 PM
#11

Önskar er detsamma! 🕯🌝

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

Upp till toppen
Annons: