Annons:
Etikettallmänt
Läst 150 ggr
Niklas
9/15/20, 10:24 AM

5479 dagar = 15 år = iFokus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

10 sajter. Det var vad iFokus bestod av när vi lanserade det den 15:e september 2005. Då hade utvecklingsarbetet pågått ett knappt halvår och vi hade byggt upp de tio sajterna under tre månader. Vi, våra vänner, syskon, släktingar. Vi försökte dra in alla vi kände i projektet.

En månad efter starten hittade The Wayback Machine iFokus första gången. Då var det 12 sajter.

Datorn iFokus var vår allra första sajt. Inläggslista till vänster, innehållet i mitten, nätverksinformation till höger. Känns det igen? 🙂 Vi har hållit fast vid det som funkar. Närheten till inläggslistan var något våra användare tyckte om från start. Vi har alltid byggt den diskussionsplattform vi själva vill använda och vi har alltid använt den själva.

I december 2005 bestod iFokus av 15 sajter. Ulla hade startat Keramik iFokus, Pia Katter och Anders Proveniens iFokus. Startsidan till nätverket var rätt blygsam. 🙂

Ett år efter starten var vi 34 sajter och drömde om 50. Allt fler främlingar hittade iFokus.

På två-årsdagen var vi 75 sajter. Margareta hade dragit igång Kolhydrater iFokus. Jag minns att jag inte fattade vad det fanns att diskutera kring ett så smalt och udda ämne. Då anade jag inte vilken succé det skulle bli.

Nya sajter startade allt oftare. 2008 utökade vi iFokus med bloggar och fotoalbum för alla användare.

Sen har det rullat på. För en vecka sen lanserade vi version 4 av iFokus. Det är likadant varje gång. Vi tar bort lite gamla funktioner, lägger till några nya, behåller inläggslistan till vänster, innehållet i mitten och nätverksinformation till höger. Filar lite på detaljer. Lansering. Ramaskri från användarna. 😉 Buggfixningar, brainstorming med användare, justering av nya funktioner.

Dagarna går. De flesta vänjer sig snabbt. Glömmer det gamla. Går vidare. Efter en vecka har stormen lagt sig. Till nästa gång vi bygger om allt från grunden. Då upprepar sig dramat igen. Vi får skäll för att vi förstört det som var bra. Fast egentligen är allt som det brukar. Inläggslistan till vänster, innehållet i mitten… 😀

Tack alla besökare, medlemmar, värdar och medarbetareiFokus! Det är tack vare er vi fortfarande är kvar efter 15 år.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

  • Redigerat 9/15/20, 10:25 AM av Niklas
Annons:
Maria
9/15/20, 11:07 AM
#1

Haha, historien upprepar sig.😉
Trevligt att läsa om iFokus tillkomst.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

flocken
9/15/20, 11:42 AM
#2

Underbar läsning.
Jobba på!

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Sabah
9/15/20, 12:39 PM
#3

Kul att läsa! Gillar iFokus - konceptet. Ni gör ett fantastiskt bra jobb!! 🙂


💖🧡💛💚💙💜

Grodan
9/15/20, 4:03 PM
#4

En funktion som fanns i början och som faktiskt fanns ända tills iFokus 2020, är vänner. Jag la till alla medlemmar i min sajt i min vänlista och kunde se när de var inloggade, samt snabbt skicka meddelande.

Min sajt fyllde 14 år i år. 💗


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Niklas
9/16/20, 9:00 AM
#5

#4: Du blev medlem tidigt. Det minns jag. 🙂

Vi har diskuterat funktionen vänner. Det är inte omöjligt att den kommer tillbaka i en lite annan skepnad så småningom. Mer användbar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Grodan
9/16/20, 1:19 PM
#6

Jag bara nämnde funktionen för att den var rätt trevlig, och fungerade ända till slutet trots att det inte gick att adda några nya vänner (vad jag vet i a f).


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
LosGinos
9/17/20, 10:02 PM
#7

Fantastiskt sajt! Det var mitt numer ex, som tipsade mig 2008 om "hockey ifokus". En del som numer ligger under sport. Men det var där min resa börja!

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

Grodan
10/7/20, 9:50 PM
#8

Den första "du har fått ett mail" inbox


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

  • Redigerat 10/7/20, 9:50 PM av Grodan
Staffan
10/8/20, 9:57 AM
#9

#8

Ser ju för sjutton bättre ut än idag! :-/

(Tur det bara är en av tusen detaljer)

// Staffan

Upp till toppen
Annons: