Annons:
Etikettallmänt
Läst 6874 ggr
Staffan
2018-05-23 10:53

Hjälp våra vildbin!

Jag vill slå ett slag för Naturskyddsföreningens kampanj för att hjälpa våra vilda bin. Det är nog svårt att överskatta deras betydelse för oss alla.

Det handlar om att ordna ett vildbi-hotell för att göra det lite enklare för våra värdefulla bin att hitta övernattningsplats när de är ute och jobbar. 

Om man rapporterar in sitt hotell får man dessutom en liten fröpåse med ängsblommor för att man deltar… :)

» Länk till kampanjen

// Staffan

Annons:
kattöga
2018-05-23 11:39
#1

Toppen! 👍
Har satt upp tre insektshotell i år. Få se om och när de får gäster. 

Har även sått en massa blommor av olika slag, "bivänliga" m m.  Gissar dock, att rådjuren äter upp dem först. Men har även sått i amplar som jag hängt i träden…

Bra att problemet med att bl a antalet bin och humlor minskar!

(Rapporterade in våra hotell nu också, till Naturskyddsföreningen.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Magi-cat
2018-05-23 11:40
#2

Mycket bra att ta upp detta viktiga ämne!

Man kan också hjälpa till med att sätta ut en bivattnare.

Samt förstås spara det vilda växtlivet, och inte städa så noga i trädgården.

På OF har vi en lång tråd om bin med fler tips. 🙂

https://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/4f9a6a75d4ebea63ab0041d3-bina-dor


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kattöga
2018-05-23 11:44
#3

Ja, bina o humlorna har tillgång till eget vatten här också! 😉

#2 ska läsa tråden….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Carmarino
2018-05-23 11:50
#4

Det kom in ett bi (eller geting) i min lägenhet idag, så jag började fundera på om den var törstig. Tidigare brukade jag sätta ett fat vatten till dem på balkongen, men jag vet inte om det funkar med mina nuvarande katter. De jag hade då brydde sig inte om getingarna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Niklas
2018-05-23 12:35
#5

Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Carmarino
2018-05-23 12:59
#6

Har som tur är ett "insektshotell" i närheten, så de får åtminstone lite hjälp. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Magi-cat
2018-05-23 13:44
#7

#6 Perfekt! 😍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
2018-05-23 13:54
#8

#7 På området finns det dessutom rätt gott om gamla murkna stubbar och stockar, så det finns en hel del andra "boendeformer" för insekterna.

För en del år sedan så tror jag att det bodde en del getingar i en av mina  balkongväggar (på den tiden jag gav dem vatten). Åtminstone såg jag några gånger att det flög ut en geting från ett hål i fogarna mellan tegelstenarna. Hade aldrig något obehag av dem - så länge jag bara såg till att de hade vatten. När det tog slut kom de in och "talade om det" för mig, så att jag kunde fylla på. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Aleya
2018-05-23 15:53
#9

Så bra. Tror ni man kan sätta upp ett litet hotell på en balkong som är x antal våningar upp? Eller är det bara en dum idé?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Grace2009
2018-05-23 20:52
#10

Kan man sätta upp ett hotell i skugga? Försökt att googla men många säger i sol, medans något ställe sa inte  i direkt sol. Jag har en syd-väst balkong och undrar om jag kan hänga upp ett hotell i skuggan av balkongräcket? Får inte borra i väggarna… 🤔

kattöga
2018-05-23 22:02
#11

Jag läste på nån sajt att man helst skulle placera "hotellet" i öster/sydost, för att det inte skulle bli så hett inne i hotellet under varma och soliga sommardager, så det har vi gjort… 

Men jag har sett olika förslag… Jag tror att om bina/humlorna eller andra insekter hittar hotellet och gillar inredningen, så kanske det inte spelar nån större roll. Så länge det finns god mat (blommor/pollen o andra gottigheter) i närheten av hotellet! 😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[Göstage]
2018-05-24 10:10
#12

#0 Verkligen en angelägen kampanj!👍

I Danmark har man f.ö. i dagarna inlett ett projekt för att värna fjärilarna. Kanske beror det på dansk hygge att de bland annat bjuder dem på vin? 😉

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/nationell-kampanj-ska-radda-danmarks-fjarilar

[Göstage]
2018-05-28 09:36
#13

Maria har en bikupa med 60.000 innevånare på balkongen.  Kan nog vara rogivande att titta på medan  man dricker sin jordgubbssaft.

https://mitti.se/nyheter/bostad/maria-har-60-000-bin-pa-sin-balkong/?omrade=hela-stockholm

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: