Annons:
Etikettallmänt
Läst 4264 ggr
Staffan
11/17/17, 11:01 AM

Dags för fredagsmys!

”Fredagsmyset är nog den mest heliga traditionen i Sverige. Varje fredag åker alla till affären för att köpa tacos, läsk och chips. Sen sätter de sig i soffan med familj eller vänner och tittar på tv.”

Beskrivningen ovan är hämtat från Urban Dictionary, och häromveckan fanns en artikel på Business Insider om vår lilla tradition. Här är ett par utdrag ur artikeln:

”If you visit northern Sweden in January, you'll see something unusual outside. Actually, you won't see anything at all — you'll be engulfed in darkness, 24 hours a day.”

”To those of us who live in parts of the world where sunshine is plentiful, even during the winter, this might sound mildly … depressing.”

”Swedes, however, have learned to make the most of — and even revel in — their environment. A national pastime called mys, which translates roughly to coziness, involves relaxing, getting comfortable, and eating delicious food.”

”Tacos - a variation on the chips theme - are commonly served during fredagsmys.”

Idag är det fredag - själv ska jag fira med *trumvirvel* tacos. Är det kanske någon annan här med tacos på menyn ikväll?  :)

Trevlig helg!

// Staffan

Annons:
Tokryck
11/17/17, 11:36 AM
#1

Tacos här med! Raggsockar också 😃.

Staffan
11/17/17, 11:56 AM
#2

Bra där - då är vi minst två här som ska äta tacos… :)

Carmarino
11/17/17, 12:47 PM
#3

Har faktiskt aldrig haft "fredagsmys" någon gång. När jag var liten var det lördagkvällarna, och lördagsgodis, som gällde. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Staffan
11/17/17, 12:54 PM
#4

#3

Det duger minst lika bra… :)

[Carpinus]1
11/17/17, 4:29 PM
#5

Barfota och pepparkakor här - det gör mig snäll hela helgen. 😇

Maleficum
11/17/17, 5:39 PM
#6

De fredagar jag äter hos min kompis blir det ofta taco :) annars är taco en sommarmat för min del (då hela familjen är samlad). Idag blir det inge mer spännande än potatis och sås och lite datorspelande mellan gosstunderna med kaninen!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Soligajag1
11/17/17, 10:06 PM
#7

Det va längesen man åt tacos på fredag kvällarna . 

Idag blev det grillad kyckling med potatis sallad + grönsallad o bröd.

Gott det med !! 🙂

HH 🙂

Torparmor
11/18/17, 5:24 PM
#8

Jag är så gammal så fredagsmys har jag aldrig upplevt. och TV har jag inte heller att mysa framför. Men dator/böcker och en kopp choklad med vispgrädde eller te med citron kan ge mysfaktor i höstmörkret 🌛


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Farwuq
11/20/17, 6:59 AM
#9

Nä inget "fredagsmys" här, jag kan inte komma i håg att vi ens haft det en när dottern var liten.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

mats08
11/20/17, 11:59 AM
#10

Hata mig inte nu, men jag åt pizza i fredags… 😮

Staffan
11/20/17, 12:05 PM
#11

Alright, fredagsmys kanske inte är så vanligt som jag trodde… :)

#10 mats08

Hata? Pizza är ju mer än väl godkänt… ;)

// Staffan

Carmarino
11/20/17, 12:20 PM
#12

Det är nog rätt vanligt ändå. Amerikanerna i Allt för Sverige fick ju ordna fredagsmys med "svenska tacos" i senaste programmet - och äta dem medan de tittade på På spåret. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: