Annons:
Etikettallmänt
Läst 4497 ggr
Staffan
2017-09-04 10:07

Skattjakt i skogen... :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker om att gå på skattjakt i skogen men den här sommaren har det knappt kommit något regn alls så det har inte varit något större idé.

De senaste veckorna har dock det regnat litegrann så igår bestämde jag mig för att ge mig ut och leta lite guld. Gick långt men hittade ingenting och kom tillbaka hem med helt tom korg. 

Men. På tomten precis nedanför trappan till sommarhuset har det plötsligt växt upp åtta (8) stora stolta fjällskivlingar. En av de godaste svamparna vi har i Sverige. Ganska lustigt egentligen… :)

Annons:
Farwuq
2017-09-04 10:25
#1

Jag gillar sopp;  stolta fjällskivlingar har jag aldrig sett.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Staffan
2017-09-04 10:52
#2

Håller med dig; och frågan är om inte Karl Johans soppen är kungen av alla svamparna i skogen? :)

Honestyisdead
2017-09-04 11:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Är detta också fjällskivning?

Staffan
2017-09-04 11:54
#4

#3 Hera

Jag skulle aldrig våga ge någon "go" på att äta en svamp som jag bara sett på bild men det ser definitivt ut som en tycker jag… :)

Honestyisdead
2017-09-04 12:10
#5

#4 Jag hade aldrig velat äta den ändå med tanke på antalet hundar som passerar den varje dag ;)

Staffan
2017-09-04 13:12
#6

Jag förstår, då kanske den inte är så "stolt" längre… stackar'n… ;)

Annons:
Honestyisdead
2017-09-04 14:05
#7

😂

Farwuq
2017-09-04 14:32
#8

Men säkert välkryddad.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ser0tonin
2017-09-04 14:51
#9

Vet inte vart du bor men här i Småland så har det varit väldigt bra klimat för svampar i sommar. Särskilt Gula Kantareller har trivts. Har hittat i gräsmattan i år. (Bor vid skogen)

”När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom [alltså i uppryckandet], ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss"

Maleficum
2017-09-04 17:03
#10

Kanske ska ta sig ut en tur i skogen om någon dag. Har regnat en del idag :P Annars har det varit torrt i sommar (inte ett enda blåbär tyvärr) men jag och mamma lyckades hitta lite gula kantareller för några veckor sen. Annars brukar det mest bli trattkantareller för min del då kantareller och champinjoner är de enda svampar jag gillar :P Vilket är lite synd då jag oftast hittar massor av andra ätbara sorter när jag varit ute på hundpromenaderna (även om gårdagens promenad faktiskt resultera i en bajspåse full med små plommon).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Honestyisdead
2017-09-04 17:12
#11

Här har det regnat hela sommaren. Så hade jag vågat mig ut hade jag nog hittat en del. Men vågar inte längre pga fästingarna.

JMW
2017-09-04 23:22
#12

Vi har ett ställe på tomten där det varje år kommer fjällskivling. I år var det fler än någonsin. Räknade dem aldrig innan maken körde över dem med gräsklipparen…

Ser0tonin
2017-09-05 08:51
#13

JMW #12

Oh vilket slöseri :(

”När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom [alltså i uppryckandet], ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss"

Annons:
Scorpio97
2017-09-05 18:27
#14

Stolt fjällskivling har jag aldrig ätit. Däremot älskar jag kantareller (både gula och tratt-) och det är väl i stort sett dom enda svamparna jag skulle våga mig på att plocka på egen hand också. Min mamma har koll på en del soppar också, men dom är jag inte lika förtjust i. Fungerar att blanda i när man ändå steker gula kantareller, då smakar det ju mest kantarell ändå, men det är inget jag äter annars. Undantaget är Karl Johan, men bara ibland. Sen är det ganska sällan man hittar ätbara exemplar av dom tycker jag för det är ofta mer insekter än svamp… Champinjoner gillar jag också, men då håller jag mig till butiksköpta. 

Hemma har det varit väldigt torrt hela sommaren, men senaste veckorna har det blivit ganska bra svampväder med mer regn. Så jag får se om  det blir någon svamptur i helgen när jag åker hem :)


//Jessie

Upp till toppen
Annons: