Annons:
Etikettallmänt
Läst 2966 ggr
Staffan
1/26/17, 11:25 AM

Alltså det här med sushi...

Sushi är grymt gott men jag har ett problem. Ett stort problem.

Jag har hört att i Japan så motsvarar en sushibit en tugga. Det är alltså meningen att man ska doppa sin sushibit i soja och stoppa hela biten i munnen.

Egentligen tror jag att japanerna stoppar sushibitarna i munnen med enbart händerna, och alltså inte med pinnar som vi är vana med i västvärlden.

Nu till mitt problem: dom bitar man serveras på de flesta sushirestaurangerna i Sverige är så stora att jag inte ens vill försöka äta hela biten som en tugga. När man då dessutom äter med pinnar så är det svårt att bita av hälften utan att resterande halva går sönder.

Om jag själv startade en sushirestaurang skulle mitt första beslut vara att göra sushibitar mindre och istället fler. Skulle visserligen innebära lite mer arbete men min gissning är att många kunder i likhet med mig skulle tycka det var lyxigt. 

Är sushibitarna verkligen lika stora i Japan eller är dom mindre? Eller är det japanerna som är stora i käften? Eller är jag ensam om att inte tycka om att moffa munnen knökfull med ris och fisk?

Finns det någon därute i vårt avlånga land som kan stoppa i sig en HEL normalstor sushibit utan att det är för mycket?

🙂

// Staffan

Annons:
Honestyisdead
1/26/17, 11:44 AM
#1

Håller med. Bitarna jag har fått här vill man dela men det går inte. Så jag röstar för mindre sushi :)

Hur dom äter det i Japan vet jag inte.

majlar
1/26/17, 11:51 AM
#2

Åt sushi igår och dom är stooora, jag åt med fingrarna, för att kunna bita av en bit och inte spilla ris och fisk och sås över hela bordet. Men gott är det.

Aleya
1/26/17, 11:55 AM
#3

Man får äta med händerna när man äter sushi. Man gör det i japan också. Men är biten/rullen bra gjord så kan jag ta hela i ett svep.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
1/26/17, 11:59 AM
#4

Vi brukar köpa Suschi på ett ställe i Majorna Göteborg och där har de små fina bitar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

nstlg
1/26/17, 12:21 PM
#5

Rullarna är oftast mindre i Japan, men kuddarna är lika stora. Så vitt jag har sett stoppar de hela biten i munnen även om den egentligen är lite för stor, men det verkar inte finnas några direkta regler över hur man ska äta.  Jag har aldrig sett någon äta sushi med händerna här i Japan (har pluggat här i ett halvår), det är alltid pinnar som gäller.

TjockaBerta
1/26/17, 12:27 PM
#6

Jag äter oftast med kniv och gaffel på restaurang mest för att slippa gå och hämta min sushibit på andra sidan rummet eller få resterande i knäet efter att ha bitit i den. Det är mindre pinsamt tycker jag. 

Att det är ok att äta med händerna visste jag inte men det vill jag ändå inte göra.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Aleya
1/26/17, 12:45 PM
#7

Liten instruktion. Men slå på texten, den är inte automatiskt med.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Niklas
1/26/17, 12:56 PM
#8

Det finns säkert tänjövningar man kan göra för att munnen ska bli större så att den rymmer hela bitar. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Hoseok
1/26/17, 2:01 PM
#9

Jag stoppar alltid in hela biten i munnen, gjort så hela tiden och har aldrig haft problem med det. 😂

Farwuq
1/26/17, 3:54 PM
#10

Jag och  Kim Larsen klarar en hel bit. Problemet är att bitarna tar slut så fort.
😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

tlover
1/26/17, 9:56 PM
#11

Jag gör ju oftast egen sushi och jag gör bitarna mindre än dom man köper. Väldigt uppskattat av dom andra som äter av den

l'm back

[Tilde]
1/27/17, 11:13 AM
#12

Jag har typ världens minsta mun men har inga problem att äta sushi i en tugga (men jag äter nästan bara nigiri). 🙂 Det är dock tillåtet att dela dem på mitten med pinnarna om man inte kan äta hela biten på en gång. Traditionellt sett är det händerna som gäller när man äter sushi men nu för tiden äter många med pinnar istället, så man får göra som man vill. :)

Honestyisdead
1/27/17, 11:21 AM
#13

#12 Det är omöjligt att dela en Nigiri tex utan att den faller i bitar.

jag har inga problem att få in dom i munnen. Men jag vill inte ha munnen full när jag tuggar. Dessutom tar maten slut så jäkla fort när man tar hela. Ska nog be om kniv och gaffel nästa gång :)

Annons:
[Blue_Lugia]
1/27/17, 10:19 PM
#14

Har aldrig smakat sushi och tänker aldrig göra det heller. Klarar inte ens av att se på maten….

Honestyisdead
1/28/17, 6:36 AM
#15

#14

Dags att omvärdera? http://www.sushisidan.se/vad-ar-sushi/

[Blue_Lugia]
1/28/17, 11:49 AM
#16

15 Tyvärr…. ; )

Honestyisdead
1/28/17, 1:26 PM
#17

#16 För att?

Vad är jobbigt med tex ris och grönsaker? Även det är sushi.

[Blue_Lugia]
1/28/17, 2:38 PM
#18

#16 Låter inte heller nåt vidare.

Upp till toppen
Annons: