Annons:
Etikettallmänt
Läst 4053 ggr
Staffan
8/28/16, 12:47 PM

"Kasta sten på polisen"

Stand-up-komikern Thomas Järvheden har tröttnat på allt eldande av bilar och stenkastande på räddningstjänsten och bjuder på lite samhällssatir.

Hur uppfattar du grejen; som kul satir eller rasistiskt skräp?

Annons:
Zyloon
8/28/16, 5:47 PM
#1

Kul satir, helt klart haha 😂

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Herveaux
8/28/16, 9:22 PM
#2

Instämmer med #1! 😃


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

johan
8/29/16, 10:10 AM
#3

Tycker att det är väldigt tydligt att den driver med stenkastare och inte gör antydningar att det skulle vara en speciell utpekad grupp, så hur skulle den kunna vara rasistisk? 

Påminner en del om Yrrols "Vi har ingen lokal" från länge sedan…

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Staffan
8/29/16, 10:42 AM
#4

#3 Johan

Inte vet jag men den kan säkert uppfattas som rasistisk på något sätt. Antyder den inte tex att stenkastare pratar på ett visst sätt?

Bunn
8/30/16, 1:14 AM
#5

Tyckte inte alls den var rolig på något sätt. Det finns antydningar om att stenkastare pratar på ett visst sätt, klär sig på ett visst sätt, för att nämna några exempel. Jag tycker att klippet tyder på främlingsfientlighet.

Zachis
8/30/16, 4:34 PM
#6

allmänt tråkig bara. Finns massa annat skoj på internet som är betydligt roligare

Annons:
Hoseok
8/30/16, 5:35 PM
#7

Säger som #5.

Hoseok
8/30/16, 5:36 PM
#8

Om inte annat så är det väl bara att läsa de högst rankade kommentarerna för att se vilka typer av personer som gillar den videon. En hel del främlingsfientlighet där.

JonasDuregard
8/30/16, 10:25 PM
#9

Musikalisk kvalitet: 2/10
Humoristisk kvalitet: 3/10
Grad av rasism (lågt är bra): 6/10

[Nomen Nescio]
9/2/16, 6:38 PM
#10

Järvheden fångad i PK-trålen, avkrävd trohetsförklaring till de rätta värdena.

youtube finns fler kommentarer för övrigt (3747 tummen upp, 187 tummen ner) . Någon frågade där i en kommentar för fem dagar sedan hur länge det skulle dröja innan en pudelvolt tvingas fram. Svaret kom idag.

JonasDuregard
9/2/16, 9:26 PM
#11

Tråkigt att han inte ens tar avstånd från rasisterna. Och hans "jag har aldrig sagt att det skulle vara just invandrare jag driver med" känns kanske lite barnsligt?

[Nomen Nescio]
9/3/16, 7:47 AM
#12

#11 Mera nödtvunget är barnsligt skulle jag vilja påstå. Och om han själv inte anser att låten är rasistisk så finns det knappast någon anledning för honom att ta avstånd från rasisterna - som han säger så kan han inte rå för vilka som lyssnar på låten och kanske finner andra referenser än vad han avsett. Skulle tro att TJ:s nästa verk kommer att vara "åt andra hållet" som botgörelse. Bara att vänta och se…

Tycker att det börjar gå mot något slags omvänd McCarthyism med detta avtvingande i spalterna av politiskt ställningstagande för offentliga personer som  inte uttrycker sig tillräckligt kategoriskt PK för att folktribunalen skall vara nöjd.

Vill vi att artisterna skall rätta in sig med armbåges lucka till riktkvinnorna Zara och Marlena så kommer vi kanske att få ett idealsamhälle, men ett ganska tråkigt sådant.

JonasDuregard
9/3/16, 9:45 AM
#13

#12 "Mera nödtvunget är barnsligt skulle jag vilja påstå. Och om han själv inte anser att låten är rasistisk så finns det knappast någon anledning för honom att ta avstånd från rasisterna"

Jag tänker att om jag av någon anledning hyllades som en hjälte av rasister och nazister så skulle jag tydligt påpeka att tycket inte är ömsesidigt. Inget konstigt med det. 

Att säga att det "inte finns någon anledning att ta avstånd från rasister" är i min mening heltokigt. Det är inte som att man kan råka ta avstånd från rasism en gång för mycket. Man ska alltid ta avstånd från rasism, och i det här fallet hade Järvheden en fantastisk chans att säga hur illa han tycker om rasism, en chans som han helt sumpade. Synd. 

Jag tycker alltså det är synd att han inte tog chansen att säga att han inte håller med dem som hyllar honom. Att du kallar det McCarthyism är helt verklighetsfrånvänt. Du borde fundera på om det inte är du som har de känsligaste tårna i den här diskussionen. 

Att folk är väldigt känsliga mot rasism kan jag förstå anledningen till, men den här extrema känsligheten mot kritik av rasism har jag lite svårt för. Nu för tiden får man knappast antyda att någon någonsin haft rasistiska motiv för någonting utan att det finns en skara människor som flyger i luften och gapar om hur fel det är att någonsin använda r-ordet 🤦‍♂️.

Annons:
[Nomen Nescio]
9/3/16, 10:09 AM
#14

Jag är inte mycket för att jämföra smärtförnimmelserna i tårna mellan olika debattörer. Känner mig därför inte särskilt trampad på tårna, utan framför min åsikt. Däremot har jag min bestämda uppfattning om vilka som "flyger i luften och gapar" i det här fallet.

Att du viftar bort jämförelsen med McCarthyismen tar jag lätt på. Här är en beskrivning av McCarthysimen: "En rad politiker, fackförenings­ledare och kulturpersonligheter påstods på ofta lösa grunder vara kommunistsympatisörer. En del hamnade i fängelse och många fler miste sina jobb." Här har förvisso ingen korrektsystemifrågasättande kulturarbetare hamnat i fängelse, men att man kan mista jobb av att inte vara övertydligt rätfotad har vi sett färska exempel på. Om man däremot tar avstånd så belönas man för det, typ Black Ingvars, som väl från att ha varit ströjobbstagare det senaste decenniet plötsligt hyllas som aldrig förr. Bara för att de backade ur rätt gigg - kanske en ny väg mot stjärnorna: boka in dig och boka av dig vid rätt tillfälle så kan din lycka vara gjord…

Rasism är vidrigt, men när vissa börjar se den överallt så blir det lite hysteriskt. Exakt vad är det i Järvhedens video som är rasistiskt? Kan man inte precisera det kanske man inte skall begära att han skall ha anledning att ta avstånd från rasismen på grundval av videon?

Det som vissa verkar reta sig mest på ser ut att vara hans uttal, men det är ju ett rätt vedertaget att framföra raplåtar, även bland personer som har rikssvenska som modersmål.

JonasDuregard
9/3/16, 10:22 AM
#15

#14 "För övrigt har jag min bestämda uppfattning om vilka som "flyger i luften och gapar" i det här fallet.

Vem exakt har gjort det? Ser man i den här tråden så har jag beklagat att han inte tog avstånd från rasism när han hade chansen, du har talat om McCarthyism med mera. 

"Rasism är vidrigt, men när vissa börjar se den överallt så blir det lite hysteriskt. Exakt vad är det i Järvhedens video som är rasistiskt?"

Mitt argument utgår inte i videon är rasistisk utan i att den hyllas av rasister och används i rasisters propaganda. Vill du veta exakt vad som är rasistiskt med den kan du kanske fråga någon av rasisterna som hyllar den? 

Om något du gjort eller sagt användes som verktyg av rasister, skulle det inte göra dig upprörd? Skulle du inte säga ifrån mot det?

[Nomen Nescio]
9/3/16, 10:32 AM
#16

Om att nämna McCartyism är att "flyga i luften" så vet jag inte vilken måttstock du använder? (Fram med fetmarkeringen!)

Och om du inte kan precisera vad som är rasistiskt i videon utan vill att jag skall "fråga rasisterna" så har jag lite svårt att förstå ditt deltagande i debatten. Du vill att Järvheden, för en video som du inte tycks kunna förklara som rasistisk, skall ta avstånd i tidningen för att fel personer har hyllat den.

Rasister har i decennier utnyttjat och på sitt sätt tolkat olika artister på sitt vis, bl.a. olika "ultima hårdrockband" . Om de tex. spelar Astrid Lindgrenlåtar på sitt vis så kräver jag inte att kompositören Georg Riedl skall gå ut och ta avstånd från det, trots att rasister hyllar hans alster. Ingen, oavsett om man heter Järvheden eller Riedl,  kan göras ansvarig för att "fel personer" gillar det någon gör, så länge inte meddelandet i första hand är adresserat till dem.

JonasDuregard
9/3/16, 10:50 AM
#17

För lite McCarthyism är inte så farligt, eller vad? Ja - jag tycker det är en särdeles allvarlig anklagelse att slänga ur sig. Definitivt det tydligaste utbrottet i den här tråden. 

"Om du inte kan precisera vad som är rasistiskt i videon utan vill att jag skall "fråga rasisterna" så har jag lite svårt att förstå ditt deltagande i debatten."

Det är kanske för att du vill att debatten ska handla om något som är lättare för dig att bemöta än det du hela tiden undviker: Varför Järvheden inte kan ta avstånd från rasisterna som hyllar honom. Det hade varit så enkelt, och det skulle kunna gjort en verklig skillnad. 

Jag är inte intresserad av att diskutera detaljerna i varför videon är rasistisk, ifall jag tycker den är rasistisk är helt oviktigt för mitt argument - det viktiga är att rasisterna uppenbarligen tycker den är rasistisk. 

"Du vill att Järvheden, för en video som du inte tycks kunna förklara som rasistisk, skall ta avstånd i tidningen för att fel personer har hyllat den."

Ja, det hade varit bra om han tog avstånd från rasisterna och nazisterna som hyllade den. Varför tycker inte du det? 

"Om de tex. spelar Astrid Lindgrenlåtar på sitt vis så kräver jag inte att kompositören Georg Riedel skall gå ut och ta avstånd från det, trots att rasister hyllar hans alster."

Om Om Georg Riedel fick en chans att ta avstånd från rasister/nazister som på något sätt använder hans alster så hoppas jag att han skulle ta den chansen (typ om en journalist ringer honom och frågar honom vad han tycker om att rasister använder hans alster). Det är inte precis ett krav dock, mer en förhoppning.

[Nomen Nescio]
9/3/16, 11:16 AM
#18

Tråden initierades ju med frågan: "Hur uppfattar du grejen; som kul satir eller rasistiskt skräp?" Du betygsatte graden av rasism med 6/10, där "lågt är bra"(?). Uppenbarligen såg du alltså själv inte videon som särskilt rasistisk, ändå tycker du att Järvheden borde ha tagit avstånd från dem som uppfattat den så och gillat den av de skälen. Visst kunde Järvheden ha gjort det, men om nästan ingen av oss egentligen ser den som särskilt rasistisk och inte heller upphovsmannen själv vill kännas vid det, finns det då skäl att avkräva honom en programförklaring?

Avlutningsvis för min del (faktiskt!), ett litet citat ur Aftonbladet i februari:  "Dagens politiskt korrekta åsiktskorridor dödar humorn. Den bedömningen gör den gamla Monthy Pyton-stjärnan, John Cleese. – Vi är på väg mot samhället i ”1984”, säger han och syftar på George Orwells dystra framtidsroman."---

"Han anser att personer som inte kan kontrollera sina känslor försöker kontrollera andra. – Om du börjar tänka, ”åh, vi får inte kritisera dem eller förolämpa dem”, är humorn borta. Och med humorn försvinner en känsla av proportioner och då tycker jag att vi lever i 1984."---

"Han anser också att folk inte har rätt att ”skyddas från all sorts obekväma känslor” och försvarar komiker i hela världen att fritt uttrycka sig. – När man befinner sig i närheten av folk som är hyperkänsliga går det inte att slappna av eller vara spontan, eftersom man inte vet vad som kommer att uppröra dem härnäst, säger han."---

Ja, det är väl där vi har hamnat?

JonasDuregard
9/3/16, 11:29 AM
#19

#18 "Ja, där är väl där vi har hamnat?"

Visst. Vi lever i Orwells 1984. Det är otroligt synd om oss. 😕

Nu har du jämfört med McCarthy-eran och 1984. Ska du inte försöka få med Nazi-Tyskland och Pol Pot också? Jag menar det är ändå en komiker som fått viss kritik för en video han lagt på Youtube, så ingen jämförelse kan väl gå för långt. Eller?

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[Nomen Nescio]
9/3/16, 12:52 PM
#21

#19 Började avrunda i förra inlägget, men det får väl bli punkt här istället då. Det finns ganska många roliga skämt kring Hitler och nazityskland, t.ex. den filmsekvens ur "bunkern" (tror jag det var) som en mängd olika begåvade personer lagt textremsor till, träffande eller med platt fall. Monty Phyton har också skämtat om Hitler, men numera är det "don`t mention the war" för Cleese & Co.

Pol Pot har jag inte sett några skämt om, men det finns säkert sådana också.

Punkt.

Upp till toppen
Annons: