Blir galen - kan inte koka ris!!
Det låter kanske som ett skämt men det här är på allvar.
Ris - 4 personer
4 dl vatten 2 dl ris 0.5 tsk salt
Koka upp vattnet i en kastrull eller gryta. Skölj riset om det behövs. Häll i ris och salt. Koka upp, rör om och lägg på lock. Koka riset på svag värme utan att lyfta på locket eller röra om. När vattnet är slut är riset klart.
Så f-n heller! Det är alltid för lite vatten eller för mycket vatten. Fyller man på lite så blir det fel. Häller man bort lite så blir det fel. Man får inte röra runt i riset då blir det gröt. Rör man inte runt fastnar det i botten på grytan. Har testat många olika sorter - alla lika dåliga.
Ska man köpa en riskokare? Eller finns det någon vänlig människa här som kan berätta hemligheten för mig? Eller borde jag helt enkelt ge upp?
😭
// Staffan
Ps. Är visserligen ingen kock men inte heller helt förlorad i köket.
Nej du behöver inte köpa en riskokare om du har en mikrovågsugn. Det är mycket enkelt att koka ris i mikron. Lägg ris och vatten i en behållare med lock, ställ in i mikron och välj ånkokningsfunktion om du har det, annars väljer du något program med inte full maxeffekt. Med min ångkokningsfunktion inställd på 20 minuter blir vanligt vitt ris alltid perfekt, grövre rissorter kräver längre tid.
Désirée
Afghan lives matter

Saken är den att det skiljer ganska mycket från spis till spis, vad som fungerar och ej. Riskokare som inte är för restaurangbruk är ofta skräp och ger inte mycket bättre resultat än vad man får när det går åt skogen på spisen (jag har testat flera).
Ha i lite extra vatten, och ha i riset från start, inte när vattnet kokar. Sänk sedan tempen väldigt mycket, med så lite vatten så kokar det bort väldigt lätt och felet som blir är i regel att det helt enkelt ångar bort för snabbt. Om spisen har en 10-gradig skala, använd tvåan.
Man får lära sig vad som funkar bäst på den egna spisen helt enkelt. :)
Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Jag har basmatris där man kokar upp vatten och sedan häller i ris som kokar 10 minuter. Sedan är det bara att hälla bort överblivet vatten

Jag kör på samma som #1, massor med vatten som jag kör i vattenkokarn för att spara tid och energi, i med riset och häll av vattnet när det kokat så länge som det står på förpackningen, enkelt och det bränner inte fast, jag rör dessutom om emellanåt och än så länge har jag inte fått gröt på grund av det
The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Köp en riskokate. Riset blir så mycket bättre i den än i en kastrull.

Portionspåser? :)
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

jag har fått lära mig att det ska vara 1.5 dl vatten till varje dl ris … inte haft bekymmer alls

#0 Jag kokar vanligt Uncle Bens ris som du Staffan och jag har aldrig råkat ut för det du beskriver. Jag kokar på svag värme i 20 minuter. Ibland får det vila under ock några minuter.
Allt annat ris som Basmati eller Jasminris använder jag riskokare till.
Annars så är lösningen portionspåsar.Då går det inte att misslyckas😉
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

1. Häll i ris
2. Häll i så mycket vatten att avståndet mellan vattenytan och riset är ungefär så långst som mellan lillfingerspetsen och där den böjer sig långst ut. (kan inte komma på vad det heter, se bilden)
3. Salta så mycket du känner är bra
4. Koka upp riset och sänk det sedan till låg värme. 1 eller 2 (beror på spis)
5. Koka i 20 min.
6. Ställ av från plattan och låt stå i tio minuter med locket på.
7. Ät.
Inte räknat i dl men det är så jag har lärt mig och det har alltid funkat för mig. Kan variera beroende på kastrull men ge det ett försök.
"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

På vissa "risrecept" står det att resterande vatten ska hällas av efter att koktiden löpt ut. Sen är det mycket viktigt att låta riset stå o vädra ett tag. Så det där med att vattnet ska koka in är en sägen mer eller mindre. Tycker jag iaf.

Riskokare från Tupperware. Man stoppar den i micron i femton minuter på högsta effekt, viola. Du kan koka mellan 1-3dl ris. Den är lätt att göra ren och kan ställas in i kylskåpet direkt. Jag har haft min i sex år och har aldrig haft några problem. Det blir bäst om man inte har salt i. Tricket är att salta maten mer istället så att den balanserar det osaltade riset. Låt gärna riset stå i riskokaren några minuter så blir det fluffigare, det ångar in så att säga. Och undvik polerat ris.
Sedan är ju faktiskt en riskokare mer miljövänlig och inte särskilt dyr. Det är samma princip som för en vattenkokare. Jag har typ kokat ris i kastrull två tre gånger i mitt liv. Riskokare FTW.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Boil-in-bag…Gott och smidigt
I love not man the less, but Nature more…

Säger det. RISKOKARE mitt bästa köp och vän i köket av alla husmaskiner jag har här hemma. Släng i ris, salt, så mycket vatten de ska va. Tryck på en knapp och vänta 😃
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
Jag har aldrig förstått varför man köper en riskokare. Är det bättre mot miljön?

#15 Ja du, jag ser det där lite annorlunda. En riskokare plus andra maskiner man har i köket har man till de går sönder medan en t ex tv, surfplatta, dvd, mobil o s v byter man bort snabbt när det kommer en ny utan att vänta på att den gamla går sönder. Så jag anser att en riskokare samt alla andra köksmaskiner inte är lika miljöbovar som alla andra prylar är i hemmet då de inte byts ut inom 1 år för en nyare modell eller enbart att man vill ha de nyaste att skryta med.
Min riskokare är nu 7 år gammal och fungerar topp och drar inte mer än någon annan maskin i köket. Jag kommer inte byta ut den förrän den går sönder.
http://www.hemhyra.se/tips/sa-stoppar-du-eltjuven
Vattenkokare, kaffebryggare, riskokare, äggkokare och mikrovågsugn är ofta energisnålare än spisen. Koka vattnet till kaffet och teet i vattenkokaren i stället för på spisen. Värmer du två liter om dan går det åt cirka 60 kWh mindre per år.
Rolig sida att läsa på 🙂
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Jag fick min riskokare när jag fyllde 30. Det är många år sedan och det var en man från Kina som köpte den när han var hemma på besök i Kina. Min man fick göra om eluttaget på den för det var inte samma som här hemma.
Jag har aldrig kokat "vanligt" ris i den som Unkle Ben utan bara klibbrissorter.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

#17 Jag har nog testat all sorts pasta i min riskokare. Om man ska ha vanligt ris så är det typ dubbla vattnet som gäller. Men jag håller mig mestadels till de som ska vara i den 😉 Men testa sig fram är inget farligt. Vi äter mest klibbigt ris här hemma med. Gillar inte det vanliga.

#18 Pasta? Har du skrivit fel?
/Maria
Ur Lille Prinsen.

Jag häller alltid i typ en fjärdedels DL extra med vatten. Funkar bra.
/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.

#19 Nej jag ha testat kokat pasta i min riskokare med… Fungerar hyfsat bra det med 😛 bara att man måste mäta ut vattnet och hålla koll första gången så det blir rätt tills färdigt och inte bränner. Har inte bränt något hittills.

#21 Jösses, det tror jag inte att jag ska ge mig på😉
/Maria
Ur Lille Prinsen.

#22 Haha ganska lätt. Man gör som på paketen först sen håller du bara lite koll på hur snabbt vattnet kokar bort och testa fylla på lite hela tiden tills pastan är färdigt och vips så vet du att du alltid behöver hälla i t ex 5 dl extra vatten om du kokar spagetti i den 😃 Inget mer att hålla koll på efter att du har denna info. Bara vänta på att knappen säger det är klart. (klart värm de vattnet du fyller på med i vattenkokaren, annars kan de bli lite knas med tider osv)

#23 Det verkar krångligt med flera moment. Då kokar jag hellre i stor kastrull. Jag har hört att pasta blir bäst med mycket vatten att koka i.
/Maria
Ur Lille Prinsen.

#24 Ja, mitt var mest ett test på om det gick. Jag kokar pasta i kastrull. Ris i riskokaren 😉 Är man nyfiken så är man.

Häll i ris i en skål, häll i vatten plus nån extra dl å salt. Koka det i mocron i 15-20 minuter å sen är det klart
Jag tycker det beror på vilken sorts ris man köper och vilket märke det är. Köpte basmatiris från Änglamark och där fick jag plussa på typ 10 minuter.
Men för det mesta går det bra att följa det som står på paketet.
Jag ställer plattan på 2an (har 12 reglage).
Eftersom jag nu bor i ett "risland" så kan jag informera om hur befolkningen kokar sitt dagliga ris.
I dag sker ris-kokning i princip bara med riskokare och innan denna mackapär kom in i bilden gällde följande (som funkar):
2 "finglal" d,v,s 2 fingrar vatten ovanför riset. Ok har jag frågat, men vi västerlänningar som har tjockare fingrar än asiaterna? 2 finglal blev svaret.
När vattnet har kokat bort är riset klart liksom å gör som Melker, salta efter behag
(här blir det dock inget salt i riset!)
bon aptit
//håkan

Jag tar en del ris till två delar vatten. Sen kokar jag ca 10-15 minuter kanske och sen tar jag av locket och skakar riset. Då ser jag hur mycket vatten det är kvar och bedömer om det ska koka mera eller om det ska dras av plattan.
>>>Malum domesticum<<<
Två dl ris, 5 dl vatten. Låter vattnet koka upp, häller i riset. Ställer ner temp till "låg". Kokar i 20 minuter på låg temp och locket på.

Jag undrar om Staffan blivit så mycket klokare😃
/Maria
Ur Lille Prinsen.
#31 Min gissning: Ja 👍

Jag brukar alltid ta 1/2 dl mer vatten än vad det står och kom ihåg att sätta ner plattan på 1an i tid

Klokare vet jag inte; finns ju inte så mkt potential här. Men jag har definitivt fått många bra tips och en bättre uppfattning om att det verkligen är en djungel därute.
👍
// Staffan

Har aldrig haft problem och tar aldrig exakt tid på riskokning. Köper Uncle ben 10min (långkornigt & basmati) och tar dubbelt så mycket vatten som ris. 4 portioner - 3dl ris och 6dl vatten, en nypa salt. Kokar upp vattnet, i med ris och sen puttra med lock på låg värme (3an på min). Om jag kokar på en gammal spis som är seg i värmesänkning så kokar jag upp på en platta och flyttar kastrullen till en med lägre värme när det kokat upp för att puttra med lock där. Rör ingenting! Kollar efter typ 8 min (känner att nu kanske man ska kika!) hur mycket vatten som är kvar genom att luta kastrullen, om det är lite kvar får det köra en stund till. Blir alltid perfekt! 🙂 Boil in bag är trassligare att få lagom, känns fel att koka plast och man bränner händerna när påsarna ska upp.
#37 Japp, instämmer. Dock tycker jag att 10 minuter är för kort tid, 20 min känns närmare sanningen. Men så jäkla brådis är det väl inte 😉

#38 Sant! 10-15 är det nog här, men jag tar ju inte tid som sagt. Bättre med lägre värme och lite längre tid 🙂

Vissa pratar ju om miljön och då undrar jag lite över det där riset i påse. Boil in bag vilket betyder mer skräp 😃 Jag har aldrig testat detta ris själv då jag tycker just detta men ja, det är ju smidigt.
Ta en stor kastrull när du ska koka riset. Vattnet ska överstiga riset med två fingrar, precis som någon här nämnde. Salta riset och ha aldrig locka på när du kokar ris, utan i nästa steg, där jag förklarar hur och när. När riset är halvkokt, det kan man testa genom att ta en riskorn och pressa mellan fingrar och i mitten blir det lite hårdare då skall man ta fram en sill och hälla riset så att all vatten går bort samt skölja riset med kallt vatten. Diska den kastrullen som du hade ris i och lägg på varm spisplatta. När den blir torr och varm, men inte för varmt skall man hälla i mat olja. Vänta liten stund till och häll den silade riset i kastrull. Ta en ren köks handduk och linda locket som du sedan lägger på kastrullen. Låt den vara på lågt värme men rör inte mycket. Det räcker med att försiktigt röra om två ggr. Riset kommer ha en krispig botten och resten av riset blir fluffig och gott. Ett till tips är att ha potatis på botten innan man häller i riset efter man silade den. Potatisen ska man skala och skära som för chips fast något tjockare. Då har du en krispig botten av potatis men resten av riset blir torr och klibbar inte. Lycka till!
PS: Tänk alltid på att ha riset på svag värme. Tiden tog jag inte men en kvart eller tjugo minuter tror jag det räcker. Men annars man kan känna lite försiktigt hur riset ser ut samt om den har blivit gyllene brun och krispig på botten.

#41 Edita
Men om jag väljer en stor kastrull och sen har två fingrar vatten över det kommer det ju bli 10 gånger så mycket ris som vatten? Hmmm…
// Staffan