Annons:
Etikettallmänt
Läst 3277 ggr
Staffan
2016-05-04 10:52

Kaustiksoda - Mums!

Används som rengögringsmedel, propplösare. Används vid tillverkning av bl.a salta pinnar, papper och tvål. Det starkast basiska ämnet.

Vi tar det igen:

"Används som rengögringsmedel, propplösare. Används vid tillverkning av bl.a salta pinnar, papper och tvål. Det starkast basiska ämnet."

» Här står det att läsa

Salta pinnar? Really? Salta pinnar? Wtf…

// Staffan

Annons:
Myrra
2016-05-04 11:16
#1

Tur att jag inte gillar salta pinnar känner jag!🤮

Marinas Mix
2016-05-04 11:54
#2

Nyttigt🤮

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Davbjo
2016-05-04 12:32
#3

Allt är kemikalier och allt är en fråga om dosering. Vilka användningsområden vi hittat för en kemikalie i en koncentration säger inget om hur det agerar eller verkar vid andra koncentrationer och i andra produktioner.

Natriumhydroxid har ett E-nummer och är godkänt för konsumtion. Tittar vi på andra ämnen kan vi titta på formaldehyd, som används vid bland annat lim-tillverkning, men det förekommer också naturligt i extremt många produkter, som exempelvis päron.

Att peka på en kemikalie och dra ett rakt streck mellan en produktion och en annan blir bara fånigt.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Staffan
2016-05-04 12:54
#4

#3 Davbjo

> Att peka på en kemikalie och dra ett rakt streck mellan  > en produktion och en annan blir bara fånigt.

Okej, då ber jag om ursäkt för mitt försök att posta roligt innehåll hit till bloggen.

// Staffan

Davbjo
2016-05-04 13:23
#5

#4: Se #1 och #2 för ett klargörande i hur sådant mottags, jag debatterar seriösa åsikter om detta nästan dagligen, och det är väl spridda missuppfattningar det handlar om. Sedan att jag uppfattat dig som mer kritiskt lagd hjälper ju inte när läsarna helt enkelt inte vet vad det handlar om utan istället cementerar sin dåliga koll på grundläggande kemi. :)

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Staffan
2016-05-04 13:36
#6

Visst, jag ser din poäng Davbjo… :)

Tänkte inte så långt utan mest att alla borde förstå att det inte kan vara speciellt farligt om det används för tillverkning av salta pinnar. Men du har säkert mer erfarenhet av debatt kring kemi i livsmedelsfrågor. Jag har ingen alls. Däremot hade jag experimentlådan "Den lilla kemisten" när jag var liten… :)  

// Staffan

Annons:
Emo
2016-05-04 14:20
#7

https://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumhydroxid

Jag kollade här eftersom jag ville få fram en artikel om hur potatis skalas med kaustiksoda och sedan blandas (neutraliseras) med saltsyra för att få saltat vatten att koka potatisen i, men jag hittade bara detta med en beskrivning på hur kaustiksoda används bland annat i matlagning och i livsmedel.

Jag reagerade också likadant som Davbjo. Missuppfattningar är så vanliga. Senast hörde jag något liknande i lokalradion.

Citat från Wikipedia:  "Som livsmedelstillsats har det E-nummer E 524."

Vissa tror att allt som har ett "äckligt" E-nummer är
något konstgjort medel, som blandas i maten.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2016-05-04 19:39
#8

Ett exempel: E300 är askorbinsyra dvs. vitamin C.
 Här är en hel lista: http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/sok-e-nummer/

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
2016-05-04 19:40
#9

Men … respekt har jag för kaustiksoda, det är helt klart.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ikajo
2016-05-04 22:29
#10

Är inte det, typ, bakpulver…?

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Upp till toppen
Annons: