Annons:
Etikettallmänt
Läst 3198 ggr
Staffan
2015-03-05 14:38

Hår mkt lägger du...?

Alltså hörrni. Det här med hår. På väg tillbaka till kontoret idag efter lunchen slog det mig att vi som befolkar den här planeten lägger ner rätt mycket - tid och pengar - på just hår.

Klippning. Rakning. Färgning. Förlängning. Permanentning. Ögonbryns-pigmentering. Laserborttagning. Ögonfransförlängning. Tvättning med schampoo. Formning med vax eller annat. Peruker. Tupéer. Implantat. Och så vidare. Alltså det måste ju vara världens största bransch - bortsett från matvarubranschen!

Hur mycket lägger du ner på ditt hår varje månad? Klippning, shampoo, balsam och vax, och resten inräknat.

Annons:
Staffan
2015-03-05 14:39
#1

Förresten, man kanske skulle slå till på en "3D Bryn hårstrå-pigmentering". 1.800 kronor är ju rena fyndet jämfört med ordnarie pris; 3.500 kronor… :)

Cireea
2015-03-05 14:41
#2

0 - 100 kr valde jag  då jag bara använder schampo och balsam i mitt hår. Dock köper jag ju inte nytt varje månad utan kanske varannan. 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Niklas
2015-03-05 14:41
#3

#2: Betalar du inte för klippning?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Cireea
2015-03-05 14:46
#4

#3 Nepp 😃Jag klipper min lugg flera gånger i månaden men det gör jag själv. Håret i övrigt klipper jag inte alls då jag inte finner det nödvändigt. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Surpan
2015-03-05 14:47
#5

Jag klipper min inte just nu alls, men jag färgar håret en hel del så det drar upp det. använder inte jättemycket styling men jag älskar att köpa hårprylar. Sen rakblad till kroppshåret. Jag valde 250 - 500 men löpande är det nog någonstans i 300kr facket. Denna månad (sedan den 25e) är jag uppe i 400kr redan då jag köpt ny inpackning och blekningsmedel. Imorgon ska jag nog köpa en ny hårfärg á 60 kr. 🙂

Lite dyrt är nog mitt hår. Men det kanske förväntas av Hår.iFokus värden? 😂

/Surpan

Candela
2015-03-05 14:54
#6

0-100 kr.

Använder bara schampo, blir väl 50 kr utslaget på två månader. Klipper mig en gång i halvåret, så i snitt 50 kr i månaden. Så 75 kr i månaden 😃

Annons:
Stephanie
2015-03-05 14:57
#7

Nu var det några år sedan jag lade pengar på mitt hår. Innan dess brukade jag klippa mig hos ett gymnasium, så då blev det ca 120kr ett par gånger om året. Nu lät jag håret växa ut så nu har jag inte klippt mig på några år. Schampo och balsam var också ett par år sedan jag köpte nytt 😛 Hmm…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Sabina]
2015-03-05 15:02
#8

0-100 kr.
Använder schampo och inpackning. Färgar ibland och klipper mig ca 2 gånger om året. Stylingprodukter kanske jag köper 2 gånger om året men de håller ju länge.

Maria
2015-03-05 15:10
#9

0-100 svarade jag för jag tvättar ju faktiskt håret. Klippt mig har jag gjort kanske 2-3 gånger de sista 10 åren så det räknar jag knappt.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Hanna
2015-03-05 15:19
#10

Just schampo och balsam är inte många kronor, men då jag färgar håret varje månad så drar det iväg.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[peter54]
2015-03-05 15:33
#11

Ja valde 0-100. Frugan klipper mig med trimmer, skägget klipper jag med sax/trimmer. Enda kostnaden är schampo och jag gör inte av med en flaska på en månad.

Namiko
2015-03-05 16:42
#12

Valde 0-100. I snitt landar jag kanske på 10:- i månaden. Klipper mig själv, använder inte schampo och balsam men färgar håret 1-2 gånger per år och använder hårspray ibland.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

tlover
2015-03-05 16:50
#13

Inte ett jota svarade jag även om det kanske blir nån krona /månad om man räknar ett snitt över året.

Jag tvättar håret med bara vatten (sk. water only), använder eventuellt örtte som efterskölj som jag odlar själv. Jag klipper aldrig (och skulle jag mot förmodan klippa det så skulle det vara min mamma eller min man som skulle få äran att klippa håret) utan kör endast med sk S&D, jag använder inget för att styla det osv

Jag kom på nu i efterhand att jag förra året köpte några grejer för att sätta upp håret med, men med tanke på hur länge dom sakerna kommer att hålla så kan man nog slå ut kostnaden på många många år.

l'm back

Annons:
neasfotografier
2015-03-05 17:27
#14

Klipper mig hemma så det kostar ingenting. Så köper bara shampoo vilket går på mellan 0-100 men en shampooflaska räcker väldigt länge för mig då jag har tunt och kort hår så kanske köper ny efter 3-4 månader om inte mer 😛
Så det blir typ 0-100 kr var 3-4 månad

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Lia
2015-03-05 18:48
#15

Jag köper också schampo varannan månad och klipper luggen varannan vecka. Mamma klipper resten av håret en gång i kvartalet ca. Så 15:- i månaden ungefär då!

Ikajo
2015-03-05 19:06
#16

Eftersom jag har kort hår så klipper jag det väl ca två gånger per år så skulle det väl bli 50kr/månad. Schampo köper jag i kakor från Lush och de räcker i 1-2 år beroende på användning. Då det inte är bra att tvätta håret mer än 2-3 gånger i veckan går det inte åt särskilt mycket och det går åt mindre till kort hår. Färgar håret gör jag ibland, väldigt sällan så det skulle väl vara sisådär 7kr i månaden om man hårddrog det. Balsam använder jag knappt och det balsam jag använder stod utan att användas hemma hos mina föräldrar. Då jag är parfymallergiker blev jag väldigt glad när jag såg att det var parfymfritt så jag tog *hrm* fick flaskan av dem.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[Udoon]
2015-03-05 20:04
#17

slog till med 100-250, oftast gör jag inget speciellt med håret mer än tvätta någon gång i veckan, sen ca var 3:e månad behöver jag klippa och färga, så räknade in en del av det i en vanlig månad så det inte skulle bli för lite.😃

Surpan
2015-03-05 21:10
#18

Är stavfelet i rubriken medvetet förresten?

/Surpan

Vaargen
2015-03-05 21:34
#19

Jag klipper håret väldigt sällan kanske borde göra det mer var över ett år sen sist. Jag brukar försöka köpa bra schampo&balsam ibland bara balsam, gärna SLS fritt eller eko/miljövänligt men det brukar räcka ganska länge så brukar inte röra sig om en månadskostnad, brukar ha lite gel i hårtopparna ibland räcker hur länge som helst. Är ganska ekonomisk gällande såna kostnader

[Sabina]
2015-03-05 21:41
#20

#18 Det är jag säker på att det är. Staffan är finurlig, han 🙂

Annons:
Surpan
2015-03-05 22:18
#21

#20 humor. Jag gillar ordlekar ^^

/Surpan

xxmammaxx
2015-03-05 23:26
#22

1000-2000 Då jag fixar naglarna varge månad 500 kr sen så färgar ja ständigt håret så d e la 300 där å sen så köper ja ju champo balsam varje månad brukar köpa lösögonfransar rätt ofta 80 kr styck typ.. sen går ja å vaxar mig i mellanåt när ja inte orkar raka mig :P

Lia
2015-03-05 23:31
#23

#22 Tror inte naglar räknas som hårvård ^^

Farwuq
2015-03-06 06:35
#24

Frun klipper mig och hon köper schampon, såpa och tvål.
Så det blir sammanlagt:  "Inte ett jota".
😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

fridelfina
2015-03-06 07:00
#25

Skulle valt "inte ett jota" men det är inte riktigt sant, köper schampo, inpackning och balsam typ 1-2 ggr år och klipper mig ca varannat år, så lite pengar lägger jag allt ned även om kostnaden inte är varje månad. Så jag valde 0-100 kr

 
 

nickiee
2015-03-06 07:18
#26

0-100 kr  köper schampo å balsam när det behövs. klipper mej själv

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

linda88
2015-03-06 10:49
#27

Lägger nog mer pengar på att få bort oönskat hår än vad jag gör på att vårda de hår jag vill behålla :P

Annons:
TjockaBerta
2015-03-06 12:04
#28

Jag svarade 100-250. Bara en klippning kostar nästan 400 och det gör jag 3-4 gånger per år. Schampo och balsam köper jag oftast på extrapris och då kostar de ca 100 styck. Spray går åt en hel del à 30,- burken. Går fönen sönder måste jag investera i en ny.

I höstas slängde jag bort 3500,- på att göra extensions vilket var helt värdelöst med mitt tunna hår. Men det var en engångshändelse. Man ska inte dö nyfiken.

>>>Malum domesticum<<<

Niklas
2015-03-06 12:10
#29

Jag hade trott att snittet skulle hamna mycket högre än vad det ser ut att göra nu. Kanske är det skillnad på olika delar av landet. I Stockholm finns det frisörsalonger överallt och det kostar ganska mycket att gå dit. Jag gissar att folk lägger mer pengar här. Vad tror ni?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Rumblebee
2015-03-06 12:11
#30

Köper i stort sett bara schampo och balsam, så knappt ens 100:- per månad. Klippa håret gör jag i stort sett bara en gång om året och det är väl 300-400 eller så beroende på vilken frisör jag går till.. Att greja med ögonbryn och rakning/vaxning kan man ju göra själv, så tänker inte betala någon för att göra något jag lika gärna kan göra själv :P

Surpan
2015-03-06 12:13
#31

#29 Jag trodde också de skulle bli högre, de flesta jag känner klipper sig någon gång varannan, var tredje månad för 500-1000 kr. Sen styling, schampo och balsam. Många gör ögonbrynen också någon gång var femte vecka. Jag bor i Stockholm. Men ja, det är väldigt lätt att få tag på här, man kan ju bara springa iväg på lunchen.

/Surpan

tlover
2015-03-06 13:11
#32

#29 Det beror väl på vilka som svarar också, det kanske är fler som vill svara av dom som lägger mindre pengar.

Här finns det också massa frisörsalonger (i lilla Lycksele) så det är nog en hel del som klipper på salong här, jag vill bara ha långt hår och frisörer klipper alltid mer än vad som behövs. Sen så är det problematiskt för frisörerna att klippa mitt hår (det går nedanför rumpan).

l'm back

[Sabina]
2015-03-06 13:35
#33

#32 Ja, precis så kan det vara, att fler som lägger mindre pengar svarar.
För min egen del kan jag säga att jag lagt ner betydligt större summor förut då jag använde extension i håret, klippte mig oftare osv. Jag färgade t.o.m håret på salong men då hade jag också mer pengar att röra mig med, nu är jag sjukskriven och kan inte lägga samma summor på mitt  hår.

Maria
2015-03-06 15:09
#34

#29  Jag bor ju i Göteborg och flera arbetskamrater/väninnor går till frissan regelbundet. Minst varje kvartal och vissa så ofta som var sjätte vecka. De gånger min väninna slingar håret tillsammans med klippning går det på 1600 och då ingår ett glas vin😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Surpan
2015-03-06 15:10
#35

#34 Jag får vin hos "min" frisör också, det är typ det bästa med klippningen. Haha! Det känns så lyxigt på något sätt.

/Surpan

Maleficum
2015-03-06 17:17
#36

0-100. Använder främst köksprodukter för mitt hår och klipper det själv när jag är lite trött på längden.

Går finemang att tvätta håret med ägg och göra eget sockervax av strösocker. Tvättar väl håret max en gång i veckan (beroende på vad äggen  kostar så blir det väl ca 8-10kr i månaden) och sockervax gjort på 1-2 dl socker räcker i flera månader så inte många kronor där heller.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

HellviHumle
2015-03-07 00:09
#37

Kanske en femma i månaden. Bara schampo.

HH

[peter54]
2015-03-07 10:58
#38

#29 Jag tror att en sådan här tråd besvaras mest av dem som endera håller ner kostnaderna eller (och) använder alternativa metoder och medel, därför att trådens karaktär inte uppmanar till att "skryta" över hur mycket man lägger på sitt hår. 

Redan I #0 finns en ton som antyder att det är otroligt vad mycket pengar en del måste lägga ner på sitt hår och då är det nog inte särskilt lockande att svara om man tillhör den grupp som lägger extremt mycket pengar på håret.

Mot bakgrund av alla olika hårvårdsmedel och skönhetsprodukter som finns idag och hur mycket resurser producenterna lägger ner på reklam av dessa, kan det inte vara möjligt att majoriteten lägger 0-100 kr per månad på sitt hår. Då skulle bolagen som säljer hårvårdsprodukter gå i konkurs direkt.

Nelley
2015-03-07 14:16
#39

Kanske tog för lågt men jag klipper och färgar bara själv, rakar mej sällan. Har dock ganska dyra produkter. Äsch 0-100 var nog rätt. Menar dyra som ett schampo för 50 ett balsam för 50 men räknar man på en månad så är det nog ok.😃

[Zachapacka]
2015-03-07 15:16
#40

#13 får jag fråga hur du gör ditt "örtshampo" ? Blev lite inspirerad när jag såg det.

tlover
2015-03-07 15:23
#41

#40 Det är inte ett schampo utan jag gör ett vanligt örtte (men ibland extra starkt) som jag häller över håret innan jag stiger ur duschen.

Vanligtvis använder jag kattmynta men man kan använda andra örter också. Jag funderar på att skriva en artikel om det till te iFokus faktiskt men det har inte blivit av än.

Men vi gör faktiskt ett schampo baserat till stor del på örtte som min man använder men eftersom jag inte själv hittat på receptet så vet jag inte om jag kan skriva ut det här (pga upphovsrätt, jag är osäker hur det är med recept för att vara ärlig).

l'm back

Annons:
[Zachapacka]
2015-03-07 15:35
#42

#41 Okej, det måste jag testa någon gång :) 

Så här skriver ALIS (Administration av litterära rättigheter i Sverige): ”Detta är en vanlig fråga. Svaret knyter an till begreppet verkshöjd. Om receptet är tillräckligt originellt skrivet (med fantasifulla och litterära formuleringar t.ex.) kan det vara ett verk i upphovsrättslagens mening och därmed skyddas av upphovsrätt. En ren uppräkning av ingredienser skyddas däremot inte. Inte heller en rak och ”naken” beskrivning av tillvägagångssättet (dvs. en strikt instruktion om hur ingredienserna ska tillföras och i vilken ordning). Upphovsrätten skyddar inte det materiella innehållet i en text utan endast den form som faktainnehållet tar sig uttryck i. Eftersom matrecept i de flesta fall saknar annan funktion än att ge en instruktion för tillagningen, och därför ofta är banalt skrivna, är det i många fall tveksamt om de åtnjuter upphovsrättsligt skydd.”

Lina Strindlund
2015-03-08 17:54
#43

Det hår jag fokuserar mest på är det här vi tappar här i huset ;) att städa bort det så det inte hamnar på fel ställe! :P


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Upp till toppen
Annons: