Annons:
Etikettallmänt
Läst 2935 ggr
Staffan
2014-11-03 14:17

Filmklassiker: Spirited Away

Annons:
Saffran0Spice
2014-11-03 14:36
#1

Skulle vilja rekommendera alla Hayao Miyazakis filmer, dom är alla väldigt vackra och man kan inte annat än älska dem ❤️

Medaljjägaren
2014-11-03 14:46
#2

Ok

YEY, INSIDER!

Ikajo
2014-11-03 17:49
#3

Min rekommendation är att se dem på originalspråket japanska med svensk eller engelsk textning då mycket tenderar att gå förlorat när anime dubbas till engelska. Ofta ändras innehållet i replikerna och visa saker plockas bort helt.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Staffan
2014-11-03 21:16
#4

#3 Ikajo

Det kan säkert vara ett bra tips - tänkte på att jag inte gillade de engelska rösterna när jag såg trailern.

Men menar du att textningen på svenska är mer detaljerad än tex dubbningen på svenska, eller menar du att man mer bibehåller känslan med originalspråket?

// Staffan

[MikaelaR]
2014-11-03 22:49
#5

Denna film är mysig :)

Ikajo
2014-11-03 23:37
#6

#4 Mer att du bibehåller känslan av filmen med originalspråket men vilket språk textningen är på gör nog ingen större skillnad. Men amerikanska dubbningar gör konstiga saker med japanska serier. I till exempel Sailor Moon ändrade dem både könet på en karaktär, relationen mellan två kvinnor och mycket av historien. Vilket är bara en av många serier som USA gjort om fullkomligt.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Staffan
2014-11-03 23:54
#7

Alright - tack! :)

Maria
2014-11-04 08:54
#8

Åh, Spirited Away är en av de vackraste filmer jag vet.

Sonen övertalade oss för flera år sedan att se den och jag tvekade men blev alldeles såld.

Jag köpte den nu i somras och såg den igen och jag kommer med all säkerhet se den flera gånger. Magisk.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

leagm
2014-11-04 09:11
#9

Jag och min syrra såg den här som små och hon vill aldrig se den igen, den gamla tanten var för läskig 😐

Själv är det en av de filmer som jag tycker har varit roligast och intressantast att kolla på😃

johan
2014-11-04 09:46
#10

Textningen och dubbningen är faktiskt rätt annorlunda. Det märks inte minst om man har på svenskt tal och svenskt text. Det är även så att scenen när de badar så säger barnen en ramsa för att skrämma bort svartkrypen. På engelska är den något i stil med "come out come out wherever you are", medan den på japanska är mer i stil med "försvinn annars sliter vi ut ögonen på er".

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

KitoBonito
2014-11-05 12:00
#11

Helt fantastisk film är detta!!

Babydino
2014-11-06 01:07
#12

Tycker mycket om Studio Ghibli. 🙂
Har sett många av deras filmer.
Totoro har jag sett 6 gånger och det blir ytterligare en gång i helgen misstänker jag då min bonus far införskaffat den på CD-skiva. 

Har sett 
Nausicaä från Vindarnas dal
Laputa - Slottet i himlen 
Min granne Totoro 
Kikis expressbud
Prinsessan Mononoke  
Spirited Away
Det levande slottet 

Har dock blivit en paus i tittandet, så har tyvärr inte sett mer på ett väldigt långt tag. 
Ska både se de övriga filmerna jag inte sett än och de gamla ska självklart ses om. 🙂

Ska ta med mig detta med att se filmerna på japanska istället.

JohannaEkroth
2014-11-06 15:47
#13

Jag har den och Howls Moving Castle. Min granne Totoro har jag också, likaså Nausicaä från Vindarnas dal och Ponyo från klippan vid havet. Den sista kan jag varmt rekommendera. Det blåser upp en vind har jag också, men ännu inte sett.

Kan rekommendera Om du lyssnar noga (1985) Whisper of the heart. Vilken han har skrivit. Den har 8,0 på IMDB. Den har jag också.

Sedan har jag en som brodern till regissören gjort. Goro Miyazaki. Tales from Earthsea. Den har jag inte heller sett ännu.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
rudyC
2014-11-06 17:48
#14

ingen som komenterar att det inte är disney?

Ikajo
2014-11-06 21:22
#15

#14 Det är Disney som dubbar Ghiblis filmer.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Lina Strindlund
2014-11-07 15:25
#16

Oh har hört att den är bra, trailern var lockande, verkar som en mysig spännande JUL-film ;) vilken åldersgräns är det/bör det vara?


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Ikajo
2014-11-07 15:32
#17

#16 Jag skulle rekommendera 12-13år, vissa scener kan vara rätt så obehagliga. Kanske 10 om en vuxen är med.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

JohannaEkroth
2014-11-08 00:31
#18

#16 Spirited Away är från 7 år på bio står det på mitt DVD fodral.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Staffan
2014-11-10 10:23
#19

Jag tittar på den med min lilla grabb som snart fyller fyra. Så länge man sitter med och pratar om och skrattar åt tokerierna tillsammans tror inte jag att det är någon fara… :)

// Staffan

Upp till toppen
Annons: