Annons:
Etikettallmänt
Läst 2353 ggr
Staffan
2013-10-25 12:05

Visste du att…

…idag är enda dagen på hela året då inga har namnsdag? Jo, det är faktiskt sant!

(Rune has namesday 24th of November.)

Inga är för övrigt också ett kvinnonamn och en fornsvensk kortform av namn som börjar på gudanamnet Ing som är ett annat namn för fruktbarhetsguden Frö. Det är också en kortform av andra namn på Ing-, exempelvis Ingrid och Ingeborg. Äldsta belägg i Sverige är ifrån en Runinskrift på 1000-talet, på en sten i Eriksberg, Södermanland. "Inga reste denna sten efter Olov, sin arvinge. Han österut, med stäven plöjde och i longobarders land han avled." (Wikipedia)

Oj, det blev en knölig omväg bara för att ordna till en bra plats för att få önska dig en trevlig helg! 👍

// Staffan

Annons:
Maria
2013-10-25 12:19
#1

Jag får väl ta åt mig då jag heter Inger också🙂

Trevlig helg tillbaks,

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Staffan
2013-10-25 13:20
#2

Aha, där ser man - stort grattis till dig! :)

Hoppas att du får en fin namnsdag!

// Staffan

Maria
2013-10-25 13:25
#3

🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kaj
2013-10-25 13:33
#4

Och det ryska namnet Igor kommer från Ingvar.
ca i mitten av 800 talet åkte en svensk viking vid namn Erik (möjligen Rörik) över östersjön och bildade Novgorod och Kievriket. Hans namn på ryska blev Rurik.
Rurik var från Roslagen (Ruslagen = roddarlag) där man kallade sig Ruser. Detta blev sedemera namnet på det nya landet Rurik och hans arvingar skapade - Rusland eller ryssland. (Även därför som finnar kallar svenskar för Routsi - från Roslagen).
Ruriks ätt regerade över dagens Ryssland, Vitryssland och Ukraina till ca mitten av 1500 talet då ätten dog ut på naturliga vägar.

Ruriks söner och arvingar hade till och börja med både ett svenskt eller skandinaviskt namn och samtidigt ett slaviskt namn.

Igor =Ingvar
Oleg/Olga = Helge/Helga
Vladimir = Valdemar
Svetislav = Svenhjelm
med flera namn …

[Morfalum]1
2013-10-27 20:15
#5

Nämen se där, mina hemtrakter på bild!

Staffan
2013-10-30 14:29
#6

#4 Kaj

Jag läste och tog till mig varje liten del av ditt inlägg, bara så du vet.

// Staffan

Annons:
Upp till toppen
Annons: